top of page
  • Zdjęcie autoraMonika Kosieniak

Ajurweda, czyli sposób na ogólny dobrostan




Jeśli Twoim najgłębiej skrywanym marzeniem od dawna było znalezienie swojego rodzaju recepty na ogólny dobrostan, ajurweda jest właśnie tym, czego szukałaś. Ten starożytny system uzdrawiania i odżywiania organizmu oraz duszy powstał właśnie po to, by ułatwić nam funkcjonowanie w pozornie niestałym świecie, którego prawa okazują się jednak bardziej uporządkowane, niż mogłoby nam się wydawać. Dzięki mądrościom antycznych myślicieli jesteśmy w stanie jednak nie tylko dotrzeć do źródła naszych największych problemów i spróbować je uleczyć, ale także o wiele lepiej poznać własną psychikę i jej różnorodne reakcje na otaczające nas zjawiska. Ajurwedyjskie oczyszczanie to proces, który powinnyśmy rozpoczynać łagodnie, a obfitujące w smaczne owoce lato to wręcz idealna pora roku, by zmienić swoją dietę, a wraz z nią – całe życie. Jeśli planujesz w najbliższym czasie wyruszyć w tę niezwykłą podróż, albo po prostu chciałabyś dowiedzieć się czegoś więcej o podstawach tego systemu uzdrawiania, koniecznie przeczytaj nasz artykuł!


Ajurweda dla laików – czyli z czym to się je?

Pod tajemniczą nazwą „ajurweda” kryje się niestandardowy, choć, jak podkreślają jej miłośnicy, kompletny system medyczny, którego korzenie sięgają aż pięciu tysięcy lat wstecz! Ta indyjska nauka postrzega funkcjonowanie naszego organizmu w sposób holistyczny i skupia się przede wszystkim na pogodzeniu naszego ciała z potrzebami ducha. Jak tego dokonać? Ajurwedyjscy eksperci przekonują, że w celu poprawy ogólnego dobrostanu powinniśmy czerpać swoją siłę życiową z natury i dzięki jej owocom być w stanie podsycać nasz wewnętrzny ogień. Ponieważ na świecie nie brakuje jej zwolenników, istnieją także różnorodne wersje ogólnego przesłania, które zachęca nas do życia w sposób prosty i pozbawiony chemicznych dodatków. Ajurweda to przede wszystkim tradycja skupiania się na niekwestionowanych i zindywidualizowanych potrzebach naszego wnętrza, których zaspokojenie pozwoli naszemu organizmowi na szybszą regenerację i harmonijne funkcjonowanie. 


Poczuj ten rytm!

Wielbiciele ajurwedy są zgodni: biorytmy środowiska powinny być odzwierciedlone także w zmianach diety, aby nasz organizm był w stanie lepiej przystosować się do kolejnych pór roku. Ze względu na liczne zalecenia, dotyczące zwiększonego spożycia warzyw i owoców sezonowych w poszczególnych miesiącach oraz ogólną zasadę traktowania żywności jako lekarstwa na wszelkie dolegliwości duszy i ciała, nauka tej techniki troszczenia się o samą siebie zdecydowanie nie należy do najmniej skomplikowanych. Mistrzowie ajurwedy czerpią swoją wiedzę nie tylko z zapisków przodków, ale także z tworzonych na bieżąco notatek, dotyczących zmieniających się potrzeb ciała. Celem przeprowadzanych przez nich rytuałów jest niezaprzeczalnie osiągnięcie stanu pełnego szczęścia, także w wymiarze fizycznym, Należy jednak pamiętać, że ajurwedyjska definicja zdrowia zdecydowanie nie kończy się na dbaniu o jakość spożywanych przez nas posiłków. Jest ona niezaprzeczalnie połączona z wyborem konkretnego stylu życia i rezygnacją ze szkodliwego wpływu niektórych zdobyczy technologicznych współczesnego świata. Żywienie i przekonanie o potrzebie osiągnięcia równowagi w wewnętrznym mikrokosmosie jest w przypadku tego systemu medycznego zaledwie pierwszym krokiem na krętej drodze do osiągnięcia celu.



Ajurwedyjskie lato – od czego zacząć?

Jeśli to dopiero początek Twojej przygody z ajurwedą, gratulujemy i spieszymy z pomocą w stworzeniu listy najważniejszych zmian, które powinnaś wprowadzić do swojej codzienności. Przede wszystkim, warto zacząć od wprowadzenia do diety produktów sezonowych – to one dodadzą Ci energii i pozwolą na rozwinięcie skrzydeł nie tylko w kwestii kondycji fizycznej, ale także w wielu sytuacjach społecznych. To, jaki konkretnie wariant menu powinnaś wybrać zależy od układu wypełniających Cię typów energii. Są one nazywane vata, pitta i kapha, a ich wzajemna równowaga powinna leżeć Ci na sercu, ponieważ to w niej bierze źródło Twój ogólny dobrostan. Nie zrażaj się jednak, jeśli na ten moment nie masz w swojej psychice aż tyle przestrzeni, by szczegółowo opracowywać plan działania w zgodzie z każdą z nich. Pamiętaj, że najważniejszą zmianą w Twojej diecie (i, jak się okazuje, pielęgnacji) powinno być przestawienie się na wspomniane już produkty sezonowe. Do woli jedz więc truskawki, szparagi i świeżą botwinę. Nie żałuj sobie mięty, kolendry i rzodkiewki. Kluczem do sukcesu będzie tu trzymanie się zasady, że im bardziej ekologicznie  żywisz swoje ciało, tym łatwiej będzie Ci zachować je w równowadze. 


Ajurwedyjska pielęgnacja

Komponując menu w duchu ajurwedyjskich zaleceń, pamiętaj także o zachwycających właściwościach niektórych surowców kosmetycznych, które możesz nie tylko nakładać bezpośrednio na ciało, ale także… jeść. Jeśli od dawna walczysz z problemem suchych skórek, koniecznie sięgnij po desery z daktylami lub po dobrej jakości mydło o właściwościach oczyszczających, np. Mydło podróżnika Lawenda 60 g, które będzie wprost wspaniałą bazą pod nawilżające smarowidła z dodatkiem fig, granatu i żurawiny lub działającego cuda Olejku marchewkowego 100 ml. A może Twoim stałym problemem są słabe, przerzedzone włosy? Koniecznie spróbuj włączyć do swojej letniej diety bataty i czerwoną soczewicę, a w kosmetyczce miej zawsze przygotowany hydrolat z wody różanej, od wieków używany w praktykach ajurwedyjskich. Nie zapominaj, że według zasad starożytnej medycyny pielęgnacja powinna być integralną częścią twojego stylu życia, więc rozsmarowując Masło shea do ciała Białe Winogrono 200 ml, staraj się zapomnieć o wszelkich troskach dnia codziennego. Pozostaw zmartwienia poza kręgiem swoich rozmyślań i postaw na naturalne składniki dobrej jakości. Stosuj je, jak już wspomnieliśmy, nie tylko w kuchni, ale także podczas wieczornych rytuałów w domowym minispa. Skup się na własnych potrzebach i każdego dnia odnajdź przynajmniej chwilę na prawdziwy relaks. Zasługujesz na niego, a podążanie drogą ajurwedyjskich wskazówek ma tak naprawdę pomóc Ci to sobie uświadomić.


8 wyświetleń0 komentarzy

Comments


bottom of page